Sok czy suplementy diety – co jest zdrowsze?

Pigułki witaminoweŚwiatowa organizacja zdrowia (WHO) bije na alarm- obywatele krajów wysoko rozwiniętych oraz rozwijających się spożywają zbyt dużą ilość medykamentów. Koncerny farmaceutyczne znalazły świetny sposób na wyciąganie od ludzi jeszcze więcej pieniędzy. Mowa oczywiście o suplementach diety, które są odpowiedzią na każdą dolegliwość człowieka. Dostęp do Internetu stworzył niebezpieczny trend polegający na leczeniu samego siebie. Niestety zamiast wizyty u lekarza wolimy pójść do apteki albo zamówić przez Internet kolejny suplement diety. Jednak jest to bardzo nieodpowiedzialne i może prowadzić do poważnych chorób.

Jakiego rodzaju suplementy diety są najczęściej kupowane?

Bardzo popularne są suplementy witaminowe. Ludzie na potęgę łykają „witaminy” wszelkiego rodzaju. Drugie w kolejności są preparaty uzupełniające minerały w organizmie – żelazo, potas, magnez są najpopularniejsze. Wszystko to byłoby raczej normalne i nawet godne pochwały, gdyby nie jeden szczegół. Takie Owoce zamiast tableteksuplementy są sztucznie wyprodukowane w laboratorium. Przez to, że są syntetyczne to niestety, ale praktycznie w niewielkim stopniu są przyswajalne przez nasz organizm. Preparaty zarówno w formie tabletek jak i te rozpuszczalne mają przyswajalność na poziomie zaledwie 4-6%, co jest bardzo słabym wynikiem. Szczególnie, że ich producenci tak tworzą reklamy, aby sugerować zupełnie inną rzeczywistość. Niestety tego rodzaju produkty są jedynie, po to by naciągnąć ludzi na kasę.

Przeważnie po takie specyfiki sięgają osoby, którym się wydaje, że łyknięcie tabletki załatwi sprawę zdrowego trybu życia. Jednak istnieją prostsze sposoby na dostarczanie pełnowartościowych witamin do organizmu.

Gdzie szukać bardziej przyswajalnych witam i minerałów?

Niemalże wszystko, co potrzeba ludzkiemu organizmowi z łatwością można znaleźć w żywności. Oczywiście istnieją jednostki chorobowe, które wymagają specjalistycznych preparatów, ale wtedy konieczna jest kontrola ze strony lekarza. Taka sytuacja jest zupełnie inna, natomiast ten tekst dotyczy przeciętnego człowieka. Wracając do tematu, jeśli chce się rzeczywiście dostarczać najważniejsze witaminy i minerały to nie ma łatwiejszego i lepszego sposobu jak odpowiednia dieta. Mówi się o niej zbilansowana, ale co to właściwie oznacza? Mowa tu o regularnym jedzeniu posiłków, najlepiej co 3 godziny. Chodzi również o mniejsze porcje, dlatego częściej się je. Jednak najważniejsze jest komponowanie jedzenia tak, aby mieć na talerzu wszystkie niezbędne składniki w odpowiednich proporcjach. Bardzo ważne w tym są owoce oraz warzywa, które zawierają najwięcej witamin i minerałów.

Jak dostarczać organizmowi odpowiednią ilość warzyw i owoców?

Istotny jest umiar, ale większość osób ma problem z wyrobieniem chociażby minimum. Większość dorosłych i dzieci nie zjada 5 porcji warzyw i owoców dziennie. Jest to zalecenie, które ma gwarantować dostarczanie odpowiedniego zapotrzebowania organizmu na najpotrzebniejsze składniki diety. Jedna porcja to między 80 a 100 gram świeżych warzyw i owoców. W związku z tym, zjedzenie w ciągu jednego dnia prawie pół kilograma np. jabłek, bananów i marchwi to dla wielu sok warzywnyosób nie lada wyzwanie. Z pomocą przychodzą świeżo wyciskane soki w wyciskarce wolnoobrotowej. Jest to idealny sposób na dostarczanie organizmowi wszystkiego co niezbędne bez większych problemów i wpychanie w siebie na siłę całej pomarańczy. Wystarczy wypić taki pyszny i zdrowy sok rano oraz jako przekąskę na podwieczorek, aby cieszyć się uzupełnieniem wszystkich witamin i minerałów.

  • Pomarańcz, cytryna, papaja – witamina C
  • Awokado – witaminy z grupy B oraz minerały jak potas, wapń
  • Banan – potas, witaminy A, K oraz z grupy B
  • Natka pietruszki – witamina C, żelazo
  • Mango – witaminy A, E, K oraz minerały jak wapń, magnez, fosfor, cynk
  • Pomidory – witaminy A, PP oraz minerały jak fosfor, magnez, potas

Z powyższych owoców i warzyw można przygotować pyszne i pełnowartościowe soki. Każdy może skomponować swoje ulubione smaki i wypić taką dzienną dawkę zdrowia.